מחקרים מוכיחים שילדים נתרמים מתרפיה באומנות כיוון שהטיפול הוא אפיק עקיף דרכו הם מתקשרים.

אני מסייעת לילדים עם קשיי וויסות, דימוי עצמי נמוך ולקויות תקשורתיות. 

ויסות עצמי

וויסות רגשי הוא מיומנות חיונית להתמודדות עם תסכולים ולשמירה על רוגע במצבים מאתגרים. הטיפול ביצירה מאפשר לילדים לבטא רגשות באופן מותאם וללמוד דרכים חדשות להרגעה עצמית. 

לדוגמא:

-יצירת מד רגשות אישי: הילד מכין מד רגשות מעוצב, שעליו הוא מסמן מדי יום את מצב רוחו. כך הוא לומד לזהות ולתקשר את רגשותיו בצורה מסודרת. 

– עבודה עם חומרים תחושתיים כמו חימר, צבעים או חול. תהליך היצירה עם חומרים אלה עוזר לילד לפרוק מתח ולהתחבר לגוף ולתחושות שלו. 

-הכנת קופסת הרגעה אישית. הילד מכין לעצמו קופסה שמכילה חפצים שמרגיעים אותו, כמו כדור לחיץ, ריח אהוב, או תמונה. הפעילות עוזרת לפתח אסטרטגיות להרגעה במצבי לחץ. 

דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך משפיע על ביטחון הילד ועל יכולתו להתמודד עם אתגרי היומיום. הטיפול באמצעות הבעה ויצירה מציע מרחב בטוח שבו הילד יכול להתחבר לכוחותיו ולהכיר בערכו. 

למשל, דרך ציור של דמות חזקה. הילד מתבקש לצייר את עצמו כדמות עם כוחות-על או כישרונות מיוחדים. בהמשך, אנו משוחחים על תכונות אלה וכיצד הן באות לידי ביטוי בחייו. דוגמא נוספת היא יצירת "קופסה של דברים טובים": הילד מכין קופסה ומקשט אותה, ובתוכה מניח פתקים עם דברים חיוביים עליו, כמו תכונות טובות או רגעי הצלחה. דבר זה מחזק את המודעות שלו ליכולותיו. כמו כן, יומן רגשות מאויר: הילד כותב או מצייר את רגשותיו ביומן, ובאמצעות ליווי ושיח הוא מזהה רגעים של גאווה והצלחה ולתת להם מקום מרכזי. 

חיזוק מיומנויות חברתיות

ילדים עם קשיים חברתיים לעיתים מתקשים להבין רמזים חברתיים או לפתח ביטחון באינטראקציות קבוצתיות. דרך הבעה ויצירה, הם לומדים לתקשר בצורה יצירתית ולחקור דרכים חדשות להתחבר לאחרים. 

דוגמאות לטכניקות עבודה: 

– הכנת דמויות : ילד מכין דמות של גיבור על או חיה ומייצר סיפור אודות הדמויות. כלי זה לביטוי רגשי ולהבנה טובה יותר של מניעי הדמויות מסייע בהבנת אינטראקציות חברתיות. 

– משחקי תפקידים: באמצעות תחפושות או חפצים יצירתיים, הילד מתרגל סיטואציות חברתיות כמו בקשת עזרה, התנצלות או הצטרפות למשחק.